skip to Main Content
info[@]mashregh-zamin.com
۸۸۵۰۹۱۱۰ - ۸۸۵۰۹۱۷۰
۱۲ توصیه اساسی برای جهانگردان بی‌تجربه

۱۲ توصیه اساسی برای جهانگردان بی‌تجربه

امید، ترس و هیجان. اولین سفر برای اغلب مردم با موجی از احساسات پیچیده به همراه است. وقتی برای اولین بار دور دنیا را می چرخید، یک جهانگردان بی‌تجربه هستید، شاید هیچ ایده‌ای نداشته باشید که در این مسیر ممکن است چه پیش آید. این مورد برای همه افرادی که در سفر بی‌تجربه هستند، اتفاق می‌افتد. شاید در اطرافیان و دوستانتان هم کسی را بشناسید که چنین تجربه‌ای را پیش از شما کسب کرده باشد. اغلب افراد در مواجهه با این وضعیت برای جبران عدم آمادگی و تجربه کافی، به کتاب‌های راهنمای سفر مراجعه می‌کنند و البته در مسیر سفرهایشان هم مرتکب اشتباه‌های متعددی می‌شوند.

احتمالاً در ابتدای این راه مدام به خودتان می‌گویید که نمی‌دانید دارید چه‌کار می‌کنید اما سال‌ها بعد با کوله‌باری از تجربه قطعاً حس بهتری خواهید داشت و از سردرگمی و پریشانی‌تان کاسته شده است. در این مطلب می‌خواهیم به شما ۱۲ توصیه ساده را گوشزد کنیم تا اگر در ابتدای راه جهانگردی هستید و تجربه‌ای در این زمینه ندارید، از بار نگرانی‌تان بکاهیم:

۱. اصلاً نترسید

اصلاً نترسید

ترس یکی از نیروهای بازدارنده قوی است. شیرجه زدن در تمام ناشناخته‌ها ترسناک است اما شما اولین کسی نیستید که به سفر دور دنیا رفته. شما قرار نیست قاره‌ها و کشورهای جدیدی را کشف کنید که ناشناخته مانده‌اند بلکه می‌خواهید به مناطق مختلف سفر کرده و از آن‌ها بازدید کنید.

همیشه و همه‌جا مسیر سفر مشخص است و مسافران زیادی از آن عبور کرده‌اند. همچنین مسافران و محلی‌های بسیاری هستند که در این راه به شما کمک خواهند کرد. وقتی میلیون‌ها نفر سالانه می‌توانند دور دنیا سفر کنند، شما هم قطعاً می‌توانید.

شاید در ابتدا احساس نگرانی و ترس به شما دست دهد، اما مطمئن باشید که توانایی‌تان به‌اندازه تمام مسافران و جهانگردان دیگر است.

۲. تنها به کتاب راهنما تکیه نکنید

۲. تنها به کتاب راهنما تکیه نکنید

راهنماهای سفر فقط برای مرور کلی مقصد مناسب‌اند و هرگز شامل اطلاعاتی نظیر جاذبه‌های گردشگری مسیر و رستوران‌های میان راه نمی‌شوند. برای دسترسی به این اطلاعات باید با محلی‌ها ارتباط برقرار کنید و از دیگر مسافرها و کارکنان مهمان‌سراها راهنمایی بخواهید تا تجربیاتشان را با شما در میان بگذراند.

مردم می‌توانند بهترین و قابل‌اعتمادترین منابع اطلاعاتی باشند؛ در غیر این صورت تنها راهنماهای آنلاینی را بخوانید که مطمئن هستید اطلاعاتشان دائماً به‌روز می‌شود. راهنماهای چاپ‌شده در اغلب موارد قدیمی‌اند و اطلاعات مفیدی برای شما ندارند.

۳. به‌آرامی سفر کنید

به‌آرامی سفر کنید

ممکن است در طی مسیر وسوسه شوید برای بازدید از اماکن بیشتر، سرعتتان را هم افزایش دهید. اغلب مسافران مدت اقامت و مرخصی کوتاهی دارند و تلاش می‌کنند از این فرصت برای دیدن جاهای بیشتری استفاده کنند. اگر تنها ۲۰ روز فرصت دارید و در این مدت حدوداً به ۲۰ شهر سفر کنید، در انتهای این سفر تنها خستگی و استرس در وجودتان باقی می‌ماند و چند عکس که می‌توانید به دیگران نشان دهید، اما طوفان تجربه‌های منقطع و کوتاهتان در این سفر هرگز نمی‌تواند با دانش واقعی از آن اماکن برابری کند.

مثلاً اگر تور ایتالیا فرانسه بروید؛ سعی کنید در کمترین زمان ممکن به بیشترین شهرها سفر کنید، بعدازآن احساس می‌کنید به همه‌جا سفرکرده‌اید اما درعین‌حال هیچ جا را هم ندیده‌اید.

در سفرتان عجله نکنید. سعی کنید یک روز را در پارک به استراحت بگذرانید یا به کافه‌ای بروید و به تماشای مردم بنشینید. روند سفرتان را کمی آهسته‌تر کنید. با این کار زمان کافی برای مشاهده و درک فرهنگ کشورهای مختلف خواهید داشت و عمیقاً با مردم و سنت‌هایشان آشنا می‌شوید.

۴. اطلاعات تماس افراد را بگیرید

اطلاعات تماس افراد را بگیرید

در طول این سفر با افراد محلی و مسافرهای زیادی آشنا می‌شوید و اگر مایلید برای همیشه با آن‌ها در ارتباط بمانید، باید اطلاعات ارتباطی مانند ایمیل و شماره تماس آن‌ها را بگیرید وگرنه هرگز نمی‌توانید دوباره با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و دائماً از خودتان می‌پرسید چه بر سر زوج دوست‌داشتنی که در تور اروپا دیدم آمد و حالا کجا هستند؟

ایمیل و شبکه‌های اجتماعی از بهترین راه‌های حفظ ارتباط شما با افراد سایر کشورها هستند. اجازه ندهید بهترین دوستانتان در طی این سفر به خاطره‌ای دور تبدیل شوند. ارتباط خود را با آن‌ها حفظ کنید.

۵. سبک سفر کنید

سبک سفر کنید

ممکن است لوازم شما طی سفرهایی که به مناطق مختلف داشته‌اید، سنگین‌تر شده باشد اما در اغلب موارد به این ابزارها و آن‌همه لباس و کمک‌های اولیه نیاز پیدا نمی‌کنید. سبک سفر کنید تا کمتر نگران وسایلتان باشید. کوله‌پشتی یا کیف سفرتان را کوچک انتخاب کنید تا مجبور شوید لوازم کمتری بردارید. اگر در حین سفر به چیزی نیاز داشتید که همراهتان نبود، همان‌جا تهیه کنید.

مسافرها و جهانگردها در اغلب موارد با سبک سفر کردن موافق‌اند و ادعا می‌کنند که در طول سفر هم به لوازم زیادی نیاز پیدا نمی‌کنند.

 ۶. گوشی و سیم‌کارت تهیه کنید

 

شما با افراد بسیاری در مسیر سفرتان آشنا می‌شوید و ممکن است دلتان بخواهد این ارتباط را حفظ کنید. همان‌طور که گفتیم، شبکه‌های اجتماعی راه مناسبی برای حفظ ارتباط است اما منظور ما اینجا حفظ ارتباط در حین سفر است و فیسبوک و اینستاگرام قطعاً ابزار مناسبی برای این کار نیست.


مقاله مرتبط: اپلیکیشن هایی که در سفر به دردتان می خورد


گوشی‌ها و سیم‌کارت‌های ارزان و یک‌بارمصرف در سرتاسر جهان در دسترس قرارگرفته‌اند و شما می‌توانید با صرف هزینه اندکی یکی از آن‌ها را تهیه کنید. با این کار دیگر لازم نیست نگران تغییر برنامه سفر دوستان و احتمال مطلع نشدنتان باشید.

۷. با جریان طبیعی همراه شوید

با جریان طبیعی همراه شوید

وقتی هرروزتان را تمام و کمال برنامه‌ریزی می‌کنید و همواره در حال تلاش برای انجام آن‌ها هستید، استرس زیادی به شما وارد می‌شود. آن‌قدر مضطرب می‌شوید و باعجله کارهایتان را انجام می‌دهید که لذت سفر را هم از یاد می‌برید. وقتی تمام روزتان را از پیش برنامه‌ریزی می‌کنید، فرصتی برای تجربه اتفاق‌های خوشایند در حین سفر باقی نمی‌ماند.

برنامه‌تان را منعطف تنظیم کنید و هر جا که امکانش بود، در روند طبیعی روز قرار بگیرید. چند فعالیت را برای روزتان برنامه‌ریزی کنید و اجازه دهید سایر اوقات به‌صورت طبیعی بگذرد تا ببینید این سفر شما را به کجا خواهد برد. با این کار سفر را لذت‌بخش‌تر کنید و از بار استرس ناشی از برنامه‌های سخت بکاهید. اجازه دهید سفر شما را با اتفاق‌های غیرمنتظره‌اش شگفت‌زده کند؛ مثلاً تصور کنید دوستتان شما را به اقامت در یکی از جزایر تایلند دعوت می‌کند و شما آن‌قدر آنجا خوش می‌گذرانید که تصمیم می‌گیرید اقامتتان را تمدید کنید.

اجازه دهید زندگی غیرمنتظره بماند و شما را هیجان‌زده کند.

۸. پول بیشتری همراه داشته باشید

پول بیشتری همراه داشته باشید

سفر و جهانگردی آن‌قدر هم که تصور می‌کنید، گران نیست. اگر به کشورهای آسیایی سفر کنید، باید روزانه حدوداً ۱۵ دلار هزینه کنید. مخارج روزانه سفر به کشورهای اروپایی هم در حدود ۴۰ دلار است؛ اما در حین سفر متوجه خواهید شد که همیشه ممکن است اتفاقی بیفتد و مجبور شوید هزینه غیرمنتظره‌ای را بپردازید.

یادتان باشد که همیشه مقداری پول برای مواقع ضروری در سفر، کنار بگذارید. حتی درصورتی‌که بودجه تمام هزینه‌های سفرتان را هم به‌درستی تعیین کرده باشید، هرگز نمی‌دانید که ممکن است چه اتفاقی شما را غافل‌گیر کند یا چه هزینه‌ای به سفرتان اضافه شود؛ مثلاً اگر به فیجی سفر کنید و عاشق شیرجه و غواصی اسکوبا شوید، باید هزینه این فعالیت هیجان‌انگیز را هم طوری بپردازید که بودجه معمول سفرتان با مشکل مواجه نشود. مهم نیست که پیش از سفر چقدر خوب بودجه را مشخص کرده‌اید چون در حین آن همیشه اتفاق‌هایی می‌افتد که بودجه‌تان را به‌کلی دچار تزلزل می‌کند.

همیشه بیش از مقداری که فکر می‌کنید در سفر لازم دارید، پول به همراه داشته باشید. وقتی به این پول نیاز پیدا کردید، به خودتان برای برنامه‌ریزی‌اش آفرین خواهید گفت.

۹. خجالتی نباشید

خجالتی نباشید

اگر خیلی بی‌تجربه هستید و دفعه اولی است که به سفر می‌روید، احتمالاً درون گرایید و کمی با دیگران رودربایستی دارید. سعی کنید خیلی هم برایتان مهم نباشد که دیگران چه فکری درباره شما می‌کنند. صحبت کردن با غریبه‌ها و پیش‌قدم شدن کمی جرئت می‌طلبد اما همه شما مسافرید و در وضعیت یکسانی قرار دارید. به اطرافتان نگاه کنید. مسافرهایی را می‌بینید که به‌تنهایی به سفر آمده‌اند و از آشنایی با دیگران استقبال می‌کنند. آن‌ها هم مثل شما مایل‌اند با دیگر مسافرها آشنا شوند و رابطه دوستانه‌ای برقرار کنند. بسیاری از مسافرها در مسیر طولانی سفر یا جهانگردی‌شان با افراد مختلفی آشنا می‌شوند و رابطه دوستانه‌شان را سال‌ها ادامه می‌دهند.

بهترین و ساده‌ترین راه برای آغاز گفتگو، سلام دادن است. به دیگران سلام دهید و از آن‌ها برای ملحق شدن به جمع یا بازی گروهی‌شان، اجازه بگیرید. تجربه ثابت کرده که پاسخ این سلام و اجازه، همیشه مثبت خواهد بود. اولین قدم را شما برای برقراری ارتباط بردارید. هدفون را گوشتان درآورید و به مسافر کنارتان سلام کنید.

شما که چیزی برای از دست دادن ندارید. روندی که پیشنهاد کردیم، به شما کمک می‌کند خجالت را کنار بگذارید و دوستان تازه‌ای پیدا کنید.

۱۰. ماجراجو باشید

ماجراجو باشید

شاید در روزهای معمولی و زندگی روزمره‌تان از ارتفاع بترسید یا علاقه‌ای به ورزش کردن نداشته باشید اما وقتی به سفر می‌روید، ماجراجو باشید و کارهای هیجان‌انگیز انجام دهید. قایق‌سواری کنید و در دریا شیرجه بزنید. فعالیت‌های تازه باعث می‌شود مانند یک کودک جیغ بکشید و البته لذت ببرید.

خودتان را به چالش بکشید. کمی خطرپذیر باشید و چیزهای جدید را امتحان کنید. ممکن است از برخی از فعالیت‌ها هم متنفر باشید اما قطعاً از امتحان کردنشان پشیمان نخواهید شد. یکی دیگر از نتایج مفید این ماجراجویی‌ها، افزایش اعتمادبه‌نفس است.

۱۱. راه برگشت باز است

راه برگشت باز است

اگر از سفر متنفر هستید و احساس می‌کنید اصلاً به شما خوش نمی‌گذرد، توقف کرده و کمی استراحت کنید. روزهای بیشتری را در شهر یا روستایی که هستید، اقامت و استراحت کنید. اگر حس بیزاری و تنفر حتی بعدازاین مدت هم رفع نشد، به خانه خودتان بازگردید. هیچ اشکالی ندارد احساس کنید از سفرتان لذت نبرده‌اید. اصلاً بابت این موضوع خجالت نکشید.

امتحان کردن و شکست خوردن بهتر از هرگز امتحان نکردن است. به خاطر داشته باشید که هر وقت احساس کردید به شما خوش نمی‌گذرد، می‌توانید به منزل بازگردید.

۱۲. شما تنها نیستید

شما تنها نیستید

به هر جا که سفر کنید، همیشه مسافرانی هستند که با شما دوست شوند، تجربه‌های سفرشان را با شما در میان بگذارند و اساساً به کمکتان بیایند. آن‌ها شما را راهنمایی می‌کنند و راه درست را نشان می‌دهند. مسافرهایی که پیش از شما به این مقصد آمده‌اند می‌توانند مانند یک معلم باتجربه به شما آموزش دهند. شما هیچ جا تنها نیستید. همیشه می‌توانید دوستان تازه پیدا کنید و سفر را بر وفق مرادتان بگذرانید. ممکن است تنها سفر کنید اما هرگز تنها نیستید.

درک می‌کنیم که سفر به ناشناخته‌ها ممکن است نگرانی شما را تشدید کند. این موضوع کاملاً نرمال است. طبیعی است که آدم‌ها احساس نگرانی کنند اما همه ما در سفر رشد می‌کنیم و به انسان‌های بهتری تبدیل می‌شویم.

پس نفس عمیق بکشید، آرامشتان را حفظ کنید و لذت ببرید!

منبع: nomadicmatt

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top