skip to Main Content
info[@]mashregh-zamin.com
۸۸۵۰۹۱۱۰ - ۸۸۵۰۹۱۷۰
راه‌حل‌های طبیعی برای جلوگیری از بروز یبوست در سفر

راه‌حل‌های طبیعی برای جلوگیری از بروز یبوست در سفر

حدود ۴۰ درصد از مسافران در طول سفر با مشکلات گوارشی و یبوست دست‌وپنجه نرم می‌کنند. آیا برای شما هم پیش‌آمده؟ برای سفر به شهر و یا کشور دیگری می‌روید و همین‌که یک روز از سفرتان می‌گذرد با مشکلات گوارشی و یبوست در سفر روبه‌رو می‌شوید، ولی علت علمی این اتفاق چیست؟

طبق نظر متخصصان گوارش و بر اساس گفته‌های دکتر « Ed Levine »، یکی از دلایل اصلی تغییر عادات گوارشی تغییر زمان وعده‌های غذایی، برنامه خواب و جابه‌جایی است. سفر می‌تواند ریتم روزانه بدن شمارا به هم بزند و بر روی سیستم گوارشی تأثیر بگذارد. یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد یبوست در سفر می‌شود، موضوعی روانی موسوم به «سندروم سرویس بهداشتی امن» است. فرد با این تصور که فقط در سرویس بهداشتی خانه خود احساس امنیت می‌کند، در سفر با مشکلات گوارشی و یبوست روبه‌رو می‌شود. اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که در سفر با مشکلات گوارشی دست‌وپنجه نرم می‌کنید با ما همراه باشید تا راه‌حل‌هایی آسان را به شما پیشنهاد کنیم:

زمانی که از خواب بیدار می‌شوید، راه بروید

دکتزمانی که از خواب بیدار می‌شوید، راه برویدر لوین در رابطه با رابطه پیاده‌روی و عملکرد خوب دستگاه گوارش می‌گوید: «ورزش و یا حتی یک پیاده‌روی ساده در طول سفر می‌تواند باعث افزایش حرکت در سیستم گوارشی شود.» اگر در رختخواب استراحت کنید و از حرکات جسمی پرهیز کنید بدون شک یبوست شما هم بدتر خواهد شد و تا انتهای سفر درگیر هستید. اگر هتلتان در نزدیکی ساحل یا دریاچه است بهتر است صبح قبل از هر کاری در کنار ساحل یا دریاچه و یا حتی فضای سبز قدم بزنید.

زمان طولانی بر روی صندلی نشینید

زمان طولانی بر روی صندلی نشینید

در سفر با خودرو وسوسه می‌شویم که بدون اتلاف وقت به مقصد برسیم. بهتر است به این وسوسه‌ها غلبه کنید و در مسیر حرکت خود به شهر دیگری حداقل یک‌بار توقف داشته باشید و از خودرو پیاده شوید. نشستن طولانی مدت می‌تواند بر روی عملکرد روده تأثیر بگذارد. در مسیر، متناسب با طول سفر خود چندین بار توقف کنید و در خودرو هرچند دقیقه یک‌بار به بخش‌های مختلف بدن خود کمی حرکت دهید و در طول مسیر آب بنوشید.

در وعده صبحانه از خانواده توت‌ها استفاده کنید

در وعده صبحانه از خانواده توت‌ها استفاده کنید

فیبر موجود در مواد غذایی کمک می‌کند تا روده‌ها بهتر کار کنند و فرد به یبوست دچار نشود. در طول سفر از غذاها و یا میوه‌هایی استفاده کنید که حاوی فیبر هستند. ازجمله این میوه‌ها می‌توان به خانواده توت‌ها، مثل توت، شاه‌توت و … اشاره کرد. اکثر میوه‌ها میزان قابل‌توجهی فیبردارند؛ از خوردن میوه در سفر غافل نشوید.

یک برنامه منظم پیدا کنید

یک برنامه منظم پیدا کنید

اگر هرروز ساعت ۷:۳۰ صبحانه می‌خورید و در تعطیلات ساعت ۱۰:۳۰، بدون شک سیستم گوارش شما در روز بعد از تعطیلی و یا همان روزبه هم می‌ریزد. معده عملکرد دفع کردن غذا را چند ساعت بعد از غذا خوردن شروع می‌کند و اگر شما در تعطیلات برنامه روزانه خود را رعایت نکنید، سیستم گوارشی با مشکل مواجه می‌شود و کار طبیعی روده تغییر می‌کند. در سفر سعی کنید تا ریتم روزانه زندگی خود را رعایت کنید تا هورمون‌های هضم غذا نقش خود را به‌درستی ایفا کنند.

آب بنوشید

آب بنوشید

میزان آب بدن یکی از فاکتورهای مستقیم در ارتباط با یبوست است. اگر بدن شما میزان آب کمی داشته باشد و یا آب بدن از دست برود، احتمال بروز یبوست افزایش پیدا می‌کند. اگر مقصد سفر شما شهری گرم‌ و خشک‌تر از محل زندگی‌تان است باید به این نکته بسیار توجه کنید. خوردن آب زیاد باعث می‌شود تا فیبر موجود در میوه و غذا نقش خود را بهتر ایفا کنند و عضلات روده راحت‌تر عمل دفع را انجام دهند.

برای استفاده از سرویس بهداشتی برنامه داشته باشید

برای استفاده از سرویس بهداشتی برنامه داشته باشید

یکی از مشکلاتی که بدون شک شما هم در سفر با آن روبه‌رو شده‌اید، عدم تمایل به استفاده از هر سرویس بهداشتی است. ممکن است زمانی سرویس بهداشتی مناسب هم در دسترس باشد، ولی به دلیل عجله داشتن از رفتن به سرویس بهداشتی صرف‌نظر ‌کنید. نرفتن به سرویس بهداشتی در زمان معین به هر دلیلی می‌تواند به سیستم گوارش شما آسیب برساند. برای رفتن به سرویس بهداشتی زمان معینی در نظر بگیرید و آن را به تعویق نیندازید.

از ملین‌ها و داروهای گیاهی استفاده کنید

از ملین‌ها و داروهای گیاهی استفاده کنید

اگر معده شما مستعد ابتلا به یبوست هستید بهتر است در طول سفر از ملین‌های گیاهی استفاده کنید تا در سفر دچار مشکل نشوید. ملین‌ها را می‌توانید در صبح روز سفر و چند روز اول سفر استفاده کنید و در طول سفر آن‌ها را همراه خود داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top