skip to Main Content
info[@]mashregh-zamin.com
۸۸۵۰۹۱۱۰ - ۸۸۵۰۹۱۷۰
نکات مهم برای داشتن یک سفر هوایی سالم [اینفوگرافیک]

نکات مهم برای داشتن یک سفر هوایی سالم [اینفوگرافیک]

سفر هوایی بسیار جذاب است و یک سفر هوایی طولانی شاید ما را هیجان‌زده کند. در بخش دیگر ماجرا سفر هوایی ممکن است برنامه سفر، غذا خوردن ما را به هم بزند و یا سلامتی‌مان را تهدید کند. خبر خوب! برای داشتن سفر هوایی سالم نکات ساده‌ای وجود دارد که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید از هر مشکل و مسئله فیزیکی در سفر دورباشید. با ما همراه باشید تا این نکات را بررسی کنیم.

مشکلات متداول در سفرهای هوایی و علت رخ دادن آن‌ها

دلایل زیادی برای بروز مشکل در طول سفر وجود دارد. یک سفر طولانی هوایی می‌تواند بسیاری از مسائل فیزیکی شما را تغییر دهد. عوامل زیادی در این تغییر نقش دارند ازجمله تغییر ارتفاع، استرس سفر و بسیاری از موارد دیگر.

از دست دادن آب بدن

یکی از مشکلاتی که مسافران در پروازهای طولانی با آن مواجه می‌شوند از دست دادن آب بدن است. کمتر کسی به این نکته توجه می‌کند رسیدن آب کافی به بدن در طول شبانه‌روز مهم است و بر مسائل سلامتی و گوارشی تأثیر می‌گذارد. در طول سفر طولانی از خوردن آب غافل نشوید و سعی کنید همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید.

مشکلات گردش خون

نشستن در یک مکان تنگ در مدت‌زمان  طیاد باعث بروز مشکلات گردش خونی مثل(DVT) یا ترومبوز سیاهرگی عمقی می شود. درواقع معنای ساده‌تر این مشکل لخته شدن خون در دیواره سیاهرگ است. برای کسی که دائماً در سفرهای طولانی با ماشین و یا هواپیما است، مسئله مهمی است.

مشکلات گوارشی

بر اساس مطالعات « Costa Mesa» متخصص بیماری‌های روده و « Kitty Marteen» متخصص روماتولوژی، تغییر ارتفاع باعث کاهش آب بدن می‌شود و اگر به این موضوع توجه نشود بیمار در طول سفر با یبوست و مشکلات گوارشی درگیر خواهد بود.

مشکل ایمنی بدن

هواپیماها، فرودگاه‌ها و سایر اماکن عمومی محل مناسبی برای پرورش باکتری‌ها و ویروس‌ها است. اگر فرد به مسائل بهداشتی توجه نکند و از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار باشد ممکن است به بیماری‌های ویروسی مبتلا شود.

جت لگ

جت لگ عکس‌العمل طبیعی بدن به تغییر زمانی سریع است. جت لگ زمانی اتفاق می‌افتد که اختلاف‌زمانی مقصد و مبدأ زیاد باشد و شما ساعات طولانی را در هواپیما سپری کنید. فشار هوای داخلی کابین، خستگی، از دست رفتن آب بدن در طول سفر و جت لگ دست‌به‌دست هم می‌دهند تا شما در روز اول سفرتان به‌کلی گیج باشید و مشکلات گوارشی و سلامتی سفر را به کامتان تلخ کند.

سلامت سفر هوایی

مسافران چه‌کارهایی می‌توانند انجام دهند؟

در طول پرواز ممکن است مسائل زیادی از کنترل خارج شود ولی سلامتی و مسائل مربوط به آن چیزی نیست که از کنترل خارج‌شده و بی‌اهمیت واقع شود. با اقدامات پیشگیرانه می‌توان از بروز هرگونه مسئله‌ای در رابطه با سلامتی جلوگیری کرد.

نکات مهم برای تمام پروازها:

آب زیاد بنوشید

در روزی که پرواز دارید حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. در طول پرواز بطری آبی همراه خود داشته باشید تا هر زمان که احساس تشنگی کردید آب بنوشید. هر تعداد بطری آبی که می‌توانید از گیت امنیتی رد کنید را با خود به داخل هواپیما ببرید. در طول سفر آب نوشیدن را فراموش نکنید.

از نوشیدنی‌های الکی اجتناب کنید

نوشیدن الکل قبل از سفر یا در طول سفری طولانی بسیار وسوسه‌انگیز است. نوشیدن الکل قبل از سفر یکی از بدترین کارهایی است می‌توانید برای ضرر رساندن به‌سلامتی خود انجام دهید. نوشیدن الکل باعث کاهش آب بدن می‌شود و ممکن است با نوشیدن الکل نتوانید از برخی داروها استفاده کنید. بهتر است در طول سفر از نوشیدن هرگونه نوشیدنی کافئین داری اجتناب کنید.

از خوردن مواد غذایی پر چرپ و شور اجتناب کنید

غذاهای چرب و شور که در فست فودهای فرودگاه‌ها فروخته می‌شود باعث کاهش آب بدن و مشکلات گوارشی می‌شود. غذای چرب دیرتر هضم می‌شود و همین دیرهضم شدن منجر به یبوست و یا نفخ شکم می‌شود. در حین خرید تنقلات به میزان چربی و نمک آن‌ها دقت کنید.

داروهای پروبیوتیک یا داروهای مخصوص پاک‌سازی روده همراه خود داشته باشید

داروهای پروبیوتیک و داروهای مخصوص پاک‌سازی روده مضر نیستند و حتی بانوان باردار هم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. این داروهای در بهبود روند گوارش تأثیر می‌گذارد و اگر معده حساسی داشته باشید همراه داشتن آن‌ها در طول سفر لازم است.

نکات مهم در پروازهای طولانی:

در طول پرواز اگر می‌توانید حرکت کنید

اگر با فرست کلاس سفر می‌کنید که دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند! تا جایی که می‌توانید در طول پرواز از نشستن طولانی خودداری کنید و سعی کنید با انجام حرکاتی هرچند کوچک به جریان خون کمک کنید.

جوراب‌های مخصوص واریس بپوشید

جوراب‌ واریس، جورابی بلند است که به گردش جریان خون کمک می‌کنند. معمولاً زنان باردار در طول سفرهای هوایی از این جوراب‌ها استفاده می‌کنند. استفاده از جوراب واریس به گردش بهتر جریان خون کمک می‌کند و از لخته شدن خون در سیاهرگ‌ها جلوگیری می‌کند.

در نزدیکی فرودگاه اقامت کنید

اگر پروازتان صبح زود است و قرار است ساعات طولانی را در هواپیما بگذرانید بهتر است شب‌پرواز در نزدیکی فرودگاه و یا در هتل فرودگاه اتاقی رزرو کنید. برای رفتن به فرودگاه از اتوبوس‌های فری شاتل (Free Shutle) استفاده کنید. با این کار دیگر هزینه زیادی برای پول پارکینگ پرداخت نمی‌کنید و بیشتر استراحت می‌کنید.

بدن خود را با منطقه جدید تنظیم کنید

میزان اختلاف‌زمانی کشور مبدأ و مقصد را حساب کنید. یک هفته قبل از سفر قبل از خواب ساعتتان را یک ساعت زودتر از ساعتی که همیشه از خواب بلند می‌شوید تنظیم کنید. شب دوم این‌یک ساعت را به دو ساعت تبدیل کنید. هر شب ساعت را یک ساعت جلوتر ببرید تا شب‌پرواز مشکل کم‌خوابی نداشته باشید و با این کار بدن شما با ساعت مقصد هماهنگ می‌شود.

خواب طبیعی در پرواز را در نظر بگیرید

در طول سفر یک‌چشم بند خواب همراه هدفون داشته باشید تا در صورت نیاز در هواپیما استراحت کنید. همراه داشتن بالشت و پتو مسافرتی می‌تواند به‌راحتی شما کمک زیادی کند.

اگر با تمام این مسائل ذکرشده بازهم فکر می‌کنید در طول سفر با مشکل مواجه می‌شوید، قبل از سفر با پزشک متخصص مشورت کنید.

نکات مهم برای تمام پروازها:

پس از فرود آمدن هواپیما و رسیدن چه کنیم؟

اگر در طول سفر و یا قبل از سفر نتوانستید هیچ‌یک از نکات ذکرشده را رعایت کنید، می‌توانید از مراقبت‌ها و نکات بعد از فرود آمدن هواپیما استفاده کنید.

در اسرع وقت یک وعده غذایی کامل بخورید

سعی کنید تا وعده غذایی که صرف می‌کنید سالم باشد تا روده و دستگاه گوارش در اولین فرصت سیستم هضم را شروع کند و روده‌ها عملکردی طبیعی داشته باشند. در صورت امکان غذاهای موردعلاقه‌تان را بخورید تا روده و دستگاه گوارش هر چه سریع‌تر خود را با شرایط هماهنگ کند.

زیر آفتاب بروید

عوارض یک سفر طولانی ممکن است به این راحتی‌ها برطرف نشود و شما تا روزها روند عادی زندگی را از دست بدهید ولی دانشمندان بر این باور هستند که ملاتونین موجود در نور خورشید به هماهنگ شدن سریع تر بدن با محیط کمک می‌کند. ملاتونین ماده مؤثر خواب است و کم شدن آن در سیستم و ساعات خواب تأثیر می‌گذارد. از زمانی که وارد منطقه جدید شدید سعی کنید هرچه بیشتر خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید.

ورزش کنید

بله ورزش. هیچ‌چیز بیشتر از ورزش به بهتر شدن سیستم بدن کمک نمی‌کند. ورزش به منظم شدن جریان خون کمک می‌کند، آب نوشیدن در ورزش را فراموش نکنید.

درمان طبیعی سفر هوایی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top