skip to Main Content
info[@]mashregh-zamin.com
۸۸۵۰۹۱۱۰ - ۸۸۵۰۹۱۷۰
واکنش هایی که ممکن است بدن شما در سفرهای هوایی نشان دهد

واکنش هایی که ممکن است بدن شما در سفرهای هوایی نشان دهد

سفرهای هوایی معمولاً از راحت‌ترین سفرها شناخته می‌شوند، ولی در فاصله ۳۵.۰۰۰ پایی از سطح زمین ممکن است بدن شما در برابر برخی عوامل واکنش نشان دهد و شما دچار ناراحتی جسمی شوید، با ما همراه باشید تا با واکنش های بدن در سفرهای هوایی آشنا شوید.

کمبود اکسیژن ممکن است شمارا خواب‌آلوده کند و یا باعث سردرد شود

کمبود اکسیژن

پروازهای زیادی در تعطیلات انجام می‌شود و در فصل تعطیلات در هر کشوری، شلوغ‌ترین مکان فرودگاه‌ها است. علاوه بر شلوغی و استرسی که دررسیدن به پرواز برای مسافران وجود دارد، برخی عوامل فیزیکی هم بر روی مسافر در طول سفر با هواپیما تأثیر می‌گذارد. اگرچه فشار هوای داخل کابین تنظیم می‌شود ولی درهرحال سردرد و یا احساس خواب‌آلودگی دو حس طبیعی است که ممکن است هر فردی در سفر با هواپیما آن را داشته باشد.

پایین‌ترین میزان فشار هوای داخل کابین هواپیما در ارتفاع ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ پایی است.«پائولو ام.آلوز» مدیرکل پزشکی و بهداشت مسافرت در رابطه با تأثیر منفی فضای هوای داخل کابین می‌گوید: «در طول سفر هوایی به‌صورت میانگین میزان اکسیژن حدود ۴ درصد کاهش پیدا می‌کند و مسافرانی که دارای مشکلات ریوی و یا قلبی هستند باید این ۴ درصد را جدی بگیرند و برای جلوگیری از سردرد و یا هر اتفاق دیگری بهتر است در طول مسیر آب بنوشند. استفاده نکردن از الکل و یا نوشیدنی‌های کافئین دار سفر بهتر و راحت‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورد.»

جمع شدن خون در پا، ممکن است باعث تورم پا شود

جمع شدن خون در پا

نشستن طولانی در یک مکان و عدم تحرک باعث جمع شدن خون در پا و زانو می‌شود. علاوه بر جمع شدن خون در قسمت پا و زانو، این نشستن طولانی ممکن است باعث لخته شدن خون در رگ‌های پا و بروز ترومبوز سیاهرگی عمقی شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که خون به‌خوبی گردش نمی‌کند و گردش نامناسب خون زمانی که سوار بر صندلی هواپیما هستید، امری عادی و طبیعی است.

دکتر آلوز در رابطه با راهکارهای جلوگیری از لخته شدن خون در رگ‌های پا می‌گوید«زمانی که مدت طولانی بر روی صندلی نشسته‌ایم، رگ‌های پا فشرده می‌شوند و خون به آهستگی در آن‌ها جریان پیدا می‌کند، حالا تصور کنید چنین اتفاقی در یک‌زمان برای صدها رگ رخ دهد، بدون شک رگ‌ها دچار مشکل می‌شوند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی ساده‌ترین راه قدم زدن به فاصله زمانی مناسب در هواپیما است.»


مقاله مرتبط: چطور در یک سفر هوایی احساس خستگی نکنیم؟ [اینفوگرافیک]


آلوز در ادامه می‌گوید: «حتی اگر نمی‌توانید زیاد راه بروید، می‌توانید در صندلی خود حرکات کششی ساده مچ پا و یا ساق پا را انجام دهید.» اگر وزن زیادی دارید، باردار هستید، به‌تازگی زایمان کرده‌اید و یا از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنید، ترومبوز سیاهرگی عمقی را جدی بگیرید و در طول سفر حتماً نکات کلیدی را رعایت کنید. اگر مشکل شما با چند ورزش ساده حل نشد، می‌توانید از جوراب‌های مخصوص واریس و یا داروهای ضد انعقاد خون در طول سفر استفاده کنید. اگر در این زمینه مشکل جدی دارید قبل از سفر حتماً با پزشک خود صحبت کنید و از او راهنمایی بخواهید.

ممکن است با کمبود آب مواجه شوید

ممکن است با کمبود آب مواجه شوید

هوایی که داخل کابین استنشاق می‌کنید، از بیرون می‌آید و هوا در ارتفاع بالا رطوبت بسیار کمی دارد.«کوای اسنیدر» مدیر خدمات پزشکی حمل‌ونقل هوایی، در رابطه با خشکی هوای داخل کابین می‌گوید: «هوای داخل کابین رطوبت بسیار کمی دارد و درصد رطوبت آن به زیر ۱۰ درصد می‌رسد. از دست دادن آب بدن ممکن است منجر به خستگی شود و این خستگی با فشار کم داخل کابین تشدید می‌شود.»

اگر از شانس بد دارویی مصرف می‌کنید که میزان آب بدن شمارا کاهش می‌دهد، در پرواز ممکن است با علائم شدیدترین هم مواجه شوید. بهترین و ساده‌ترین راه برای جلوگیری از کم‌آبی بدن در طول سفر، آشامیدن آب در طول سفر و حتی قبل از سوارشدن است. اگر بطری آب را با خود به داخل هواپیما می‌برید، می‌توانید از مهمان‌دار بخواهید تا بطری را برای شما پر کند. اگر خشکی چشم و یا خشکی بینی دارید، می‌توانید از قطره‌های چشمی و یا اسپری‌های بینی در طول سفر استفاده کنید تا از خونریزی بینی جلوگیری شود.

تغییر فشار کابین، باد معده را افزایش می‌دهد

تغییر فشار کابین، باد معده را افزایش می‌دهد

افزایش باد معده در طول سفر هوایی یکی از بدترین تجربه‌هایی است که هر فردی می‌تواند داشته باشد. این اتفاق به دلیل تغییرات فشار هوای داخل کابین است. دکتر آلوز در رابطه با این موضوع می‌گوید: «گاز بدن انسان توانایی افزایش تا ۲۵ درصد را دارد!» فیزیک بدن به‌صورت معکوس عمل می‌کند و با کاهش فشار هوای خارجی، این فشار هوا در بدن افزایش پیدا می‌کند. نفخ کردن شکم اولین عارضه این تغییر فشار است، ولی برای جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقی چه باید کرد؟ نگه‌داشتن باد معده و جلوگیری از خارج شدن آن سبب افزایش آن می‌شود، پس بهتر است مانع خارج شدن آن نشوید و از خوراکی‌های نفاخ استفاده نکنید.

تغییرات فشار باعث گرفتن گوش شما می‌شود

گرفتن گوش

علاوه بر تغییرات معده و روده، گوش شما هم ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شود! زمانی که هواپیما از سطح زمین بلند می‌شود و از زمین فاصله می‌گیرد، پرده گوش ورم می‌کند و سعی می‌کند تا هوای داخل کابین را به داخل گوش ببرد و به همین دلیل حس فشار ناشناخته‌ای در گوش‌ها به وجود می‌آید. در این حالت هوای گیر افتاده از طریق لوله استاش به سمت حلق می‌رود، و بدن سعی می‌کند تا گرفتگی گوش را برطرف کند و گوش‌ها به حالت اولیه شنوایی خود برسند.

آدامس جویدن یکی از بهترین راه‌حل‌ها است. زمانی که هواپیما در حال بلند شدن است و شما آدامس می‌جوید، درواقع این عمل به‌صورت برعکس اتفاق می‌افتد و فشار هوا افزایش پیدا می‌کند. یکی دیگر از راه‌های جلوگیری فریاد زدن و خارج کردن هوا از ریه است، اگرچه این کار در هواپیما ممکن نیست! راه دیگر برای جلوگیری از گرفتگی گوش‌ها، پوشاندن دهان و بینی در زمان بلند شدن هواپیما است. خوشبختانه گرفتگی گوش تأثیر پایداری ندارد و اگر هیچ‌کدام از راه‌های ذکرشده را انجام ندهید پس از چند ساعت گوش شما خودبه‌خود باز می‌شود.

ممکن است حس چشایی از دست برود

حس چشایی

غذاهای هواپیما آن‌قدر هم که فکر می‌کنید بی‌مزه و بی‌نمک نیستند! خشکی نفس شما و خشکی هوای داخل کابین منجر به خشکی بینی و دهان شما می‌شوند که این موضوع بر روی حس چشایی شما تأثیر می‌گذارد. مطالعه «لوفت هانزا» در این زمینه نشان می‌دهد که تشخیص شوری و یا شیرین بودن غذا در طول سفر ۳۰ درصد سخت‌تر می‌شود، یعنی در سفر هوایی شما ۳۰ درصد از حس چشایی را از دست می‌دهید.

خطوط هواپیمایی انگلیس برای رفع این مشکل دست به اقدام جالبی زده‌اند و برای از مزه دار کردن غذاها از طعم‌دهنده‌های ژاپنی استفاده می‌کنند. نگران نباشید، اگر با ایرلاین انگلیسی سفر نمی‌کنید می‌توانید به‌راحتی این مسئله را خودتان برطرف کنید. نوشیدن آب باعث برگشتن حس چشایی می‌شود. اگر حس کردید که غذایتان بی‌مزه است، کمی آب بنوشید و بعد از چند دقیقه دوباره شروع به غذا خوردن کنید تا سیستم چشایی دوباره فعال شود.

تغییرات هوای داخل کابین، منجر به دندان‌درد می‌شود

دندان‌درد

اگرچه این مورد بسیار نادر است ولی تغییرات گازهای داخل بدن شما ممکن است منجر به درد دندان در طول سفر شود. اگر دندان‌درد دارید، ممکن است درد دندان شما در طول سفر زیادتر شود. در وهله اول باید قبل از سفر گردن با پزشک خود ملاقات داشته باشید. برخلاف پیچیدن باد در گوش که با جوییدن آدامس برطرف می‌شود، دندان‌درد با جوییدن آدامس بدتر می‌شود و باعث رسیدن هوا به دندان آسیب‌دیده شده و درد را افزایش می‌دهد. از ساده‌ترین راه‌حل‌های برطرف کردن و یا جلوگیری کردن از درد دندان در طول سفر، استفاده از مسکن است. یکی از داروهای بسیار خوب داروی «تایلنول» است.

پوست رطوبتش را از دست می‌دهد

پوست رطوبتش را از دست می‌دهد

یکی دیگر از مشکلاتی که در طول سفر ممکن است با آن مواجه شوید، خشک شدن پوست دست، صورت و یا لب‌ها است. این خشکی با شروع پرواز در طول پرواز تشدید می‌شود. استفاده از لوسیون ها و کرم‌های مرطوب‌کننده قبل از پرواز تا میزان زیادی این حالت را کاهش می‌دهد. لوسیون های مرطوب‌کننده راه بسیار مناسبی برای مرطوب نگه‌داشتن پوست است ولی در مجاورت با هوا خشک می‌شود. برای حفظ رطوبت پوست، بهترین راه‌حل نوشیدن آب است. زمانی که از هواپیما پیاده شدید و سفر شما تمام شد، بهتر است تا صورت خود را با آب بشویید، ماندن سلول‌های مرده که براثر خشکی به وجود آمده‌اند، ممکن است باعث بروز آکنه شوند.

ممکن است دهان شما بوی بد بدهد

ممکن است دهان شما بوی بد بدهد

دهان شما در طول سفر خشک می‌شود و این خشکی موجب کاهش بزاق دهان شده، کم شدن بزاق محیط دهان را برای رد باکتری‌ها مساعد می‌کند و رشد بیش‌ازحد باکتری دهان، موجب ایجاد بوی بددهان می‌شود. اگر قبل از سوارشدن هواپیما چیزی نخورده باشید و یا به‌اندازه کافی آب ننوشید، دهان شما بویی بد می‌گیرد. نوشیدنی‌های شیرین و غذا هم ممکن است به این موضوع کمک زیادی نکند. بهترین راه‌حل استفاده از مسواک است. برخی از خطوط هوایی در سفرهای طولانی‌مدت به مسافران مسواک می‌دهند. شما می‌توانید با مسواک زدن و نوشیدن آب این مسئله را حل کنید.

پروازهای طولانی ریتم روزانه را به هم می‌زنند

ریتم روزانه

جت لگ، مشکلی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. جت لگ زمانی رخ می‌دهد که فاصله زمانی کشور مبدأ و مقصد شما زیاد باشد و زمانی که شما به مقصد می‌رسید زمانی برای استراحت نداشته باشید، به زبان ساده‌تر زمان خواب و زمان بدن شما به هم می‌ریزد. جت لگ باعث خواب‌آلودگی، گرسنگی، اختلال در ترشح هورمون‌ها و اختلالات خواب می‌شود. در طول سفرهای طولانی ما به کشوری سفر می‌کنیم، که فاصله زمانی زیادی با ما دارد و ما به استراحت در فاصله زمانی کشور خودمان راداریم، در چنین شرایطی فرد کلافه می‌شود و نمی‌تواند به حالت همیشگی خودش برگردد.


مقاله مرتبط: چگونه در هواپیما راحت بخوابیم؟ [اینفوگرافیک]


برای هماهنگ شدن بدن با محلی که به آن سفرکرده‌ایم، راه آسانی در پیش نداریم. به ازای هر ۱ ساعت اختلاف، بدن شما به یک روز استراحت نیاز دارد، مثلاً اگر محلی که به آن سفر می‌کنید با مبدأ شما ۶ ساعت اختلاف‌زمانی دارد، شما به ۶ روز استراحت نیاز دارید تا بدن شما به شکل طبیعی برگردد. اگر سفر ما فقط یک هفته و یا کمتر بود، چه باید کرد؟ اگر سفرهای کاری زیادی دارید، بهتر است کشورهایی را برای سفر انتخاب کنید که فاصله زمانی زیادی با شما نداشته باشند، چون ازنظر فیزیولوژیکی هماهنگ شدن بدن با محل اقامت در زمان کم، ممکن نیست. اما اگر سفر تفریحی در پیش دارید، باید سعی کنید در طول روز فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید و بیشتر زیر نور خورشید قرار بگیرید. بدن ما راحت‌تر با محلی با روزهای بلندتر منطبق می‌شود، تا جایی که روزهای کوتاه‌تری دارد، به همین دلیل سفر از شرق به غرب، راحت‌تر از سفر از غرب به شرق است.

ممکن است اصلاً بیمار نشوید

ممکن است اصلاً بیمار نشوید

سرعت و قدرت رشد باکتری‌ها در هوای خشک هواپیما بیشتر است ولی به عقیده دکتر اسنیدر، به دلیل وجود فیلترهای هپا، در هواپیما، ریسک بیمار شدن شما در سفر کاهش پیدا می‌کند. هوای داخل کابین بیشتر از هوای داخل محیط‌های صنعتی و خانه‌ها و مدرسه‌ها تعویض می‌شود. تعویض هوای داخل کابین به‌صورت مرتب درصد احتمال به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد، حتی اگر شخصی که در صندلی کناری شما است سرفه و عطسه می‌کند، نیازی نیست نگران بیمار شدن باشید.


مقاله مرتبط: برای جلوگیری از مریض شدن در مسافرت چه کنیم؟


در کل محیط داخل هواپیما محل مناسبی برای رشد باکتری است، در طول سفر دست خود را به چشم‌ها، بینی و دهان نزنید و سعی کنید دست‌ها را مرتب بشویید.

10 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top